Nakon uspješne prijave na EU natječaj i primitka pozitivnog odgovora, poduzetnik postaje potpisnik Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava, čime postaje odgovoran za postizanje rezultata istaknutih u projektnoj prijavi. U prosjeku oko 20% odobrenih sredstava nositelji projekata moraju vratiti ugovornom tijelu zbog pogrešaka nastalih tijekom provedbe projekata.
Što poduzetnik mora učiniti da bi uspješno proveo projekt?
- Pažljivo i s razumijevanjem pročitati sve odredbe poziva za koji dostavljate projektnu prijavu,
- Pažljivo i s razumijevanjem pročitati sve odredbe ugovora o bespovratnim sredstvima, čiji se dijelovi objavljuju već sa samim pozivom,
- Provoditi projekte s dužnom pažnjom, učinkovito, transparentno, u skladu s najboljim praksama u predmetnom području i u skladu s ugovorom,
- Provoditi nabave u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi ili drugim utvrđenim pravilima kada korisnik nije obveznik primjene tog zakona,
- Pravovremeno osigurati administrativni i financijski kapacitet za uspješnu provedbu,
- Izvještavati provedbena tijela o napretku provedbe i o svim promjenama tijekom projekta te izvještavati provedbena tijela o troškovima nastalima na projektu,
- Poduzeti sve potrebne mjere za ispunjavanje obveza vezanih uz informiranje i promidžbu projekata sufinanciranih iz EU fondova,
- Čuvati svu projektnu dokumentaciju i učiniti je dostupnom za kontrole,
- Osigurati održivost projektnih rezultata te čuvati projektnu dokumentaciju i nakon završetka provedbe.
U nastavku se izlažu osnovne informacije o područjima upravljanja projektom nužna za maksimiziranje iskorištenosti odobrenih bespovratnih sredstava:
- CILJEVI PROJEKTA S POKAZATELJIMA
- Svaki projekt je odabran za financiranje i temeljem ciljeva projekta i pokazatelja uspjeha navedenima u projektnom prijedlogu à ispunjenje ciljeva = ugovorna obveza
- Korisnik mora osmisliti način kako da bude siguran da će do postići zadane ciljeve
- AKTIVNOSTI I NEPOSREDNI REZULTATI
- Aktivnosti su u projektu raspoređene u elemente projekta, a njihovi neposredni rezultati moraju se moći dokazati potpornim dokumentima.
- Kako bi omogućio dokazivanje ispunjenja ugovorne obveze i isporuke aktivnosti, Korisnik mora osmisliti način kako da bude siguran da će se aktivnosti zaista i dokazati.
- VRIJEME
- Projekti su vremenski ograničeni, aktivnosti se provode sukladno planu navedenom u projektnom prijedlogu, propisano je trajanje aktivnosti, razdoblje prihvatljivosti troškova i trajanje Ugovora.
- Korisnik treba spoznati nekoliko različitih vrsta trajanja odnosno rokova koje mu Ugovor određuje, te se treba sukladno tim rokovima pripremiti kako bi stigao izvršiti svoje obveze u danim rokovima.
- NOVAC
- Kako bi Korisnik uklopio projekt u svoje poslovanje i svoje tijekove sredstava, Korisnik mora izraditi nekoliko različitih planova koji se tiču njegovog tijeka novca odnosno tijeka izdataka i obveza prema dobavljačima.
- Korisnik treba utvrditi koliko i kada su mu sredstva potrebna.
- NABAVE
- Sve usluge, roba i radovi u proračunu projekta moraju se kupiti poštujući određena načela i pravila
- Korisnik ima obvezu izraditi i provesti Plan nabave
- DOKUMENTACIJA PROJEKTA
- Dokumentaciju projekta u užem smislu čine dokumenti koji proizlaze iz provedbe projekta, kojima se dokazuje provedba aktivnosti, javne nabave i izvršenje ugovora, odnosno dokazuju se nastali troškovi i plaćanja dobavljačima
- Korisnik mora planirati koji sve dokumenti će mu pri tomu trebati
- IZVJEŠTAJI PROJEKTA
- Kako bi dokazao namjensko trošenje, korisnik je obvezan redovito izvještavati o provedenim aktivnostima i nastalim troškovima
- Korisnik treba redovito planirati i ažurirati tijek sredstava u smislu plana zahtjeva za nadoknadom sredstava
- RIZICI
- Pravodobno planiranje i upravljanje rizicima može značajno pomoći korisniku da opasnosti otkloni, neutralizira ili npr. pravodobno pokrene izmjene Ugovora
- Korisnik treba ažurirati svoju tablicu rizika, detaljno navesti rizike koji mu potencijalno ugrožavaju projekt, te napraviti plan upravljanja tim rizicima (mjere prevencije i mjere korekcije)
- PROMJENE
- Svaki projekt može doživjeti izmjene tijekom svog trajanja, a koje mogu biti manje, veće ili nedozvoljene u smislu prihvatljivosti i sukladnosti s različitim ugovornim obvezama
- Ključno je za korisnika na vrijeme utvrditi potrebu za izmjenom, kvalitetno procijeniti opravdanost izmjene, utvrditi argumente i pravodobno pristupiti prikladnoj proceduri izmjene Ugovora
- KOMUNIKACIJA
- Sukladno ugovornim obvezama, važno je da Korisnik na vrijeme i prema pravilima komunicira izvještaje, izmjene u projektu (Ugovoru), mjere vidljivosti i ostale aspekte projekta koji pretpostavljaju komunikaciju.
U nastavku se izlažu i ključne obveze i rokovi za dostavu od strane Korisnika:
- Dostaviti nulti ZNS (ako je primjenjivo) – po potpisu Ugovora
- Zahtjev za predujam – po potpisu Ugovora
- Dostaviti Plan nabave – 10 radnih dana nakon potpisa Ugovora
- Dostaviti Plan ZNS – 10 dana nakon zaprimanja Obrasca
- Izvješća o napretku (ZNS) –15 dana od isteka svaka 3 mjeseca od sklapanja Ugovora
- Završno izvješće – sa završnim ZNS-om 30 dana od isteka razdoblja provedbe
- Obavijesti o izmjenama i dopunama – odmah po saznanju, najkasnije s prvim idućim ZNS, (preporuka – odmah po saznanju)
- Pravila vidljivosti
- Izvješća nakon provedbe projekta – u razdoblju od 5 godina nakon završetka provedbe
Najvažniji zaključci za Korisnike bespovratnih sredstava:
- Pročitajte svoj Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava!
- Izradite različite planove
- Isplanirajte kako ćete i koju dokumentaciju projekta voditi
- Na vrijeme kredite s postupcima nabave
- Upoznajte se s obrascima izvještaja i pravilima prihvatljivosti troškova
- Utvrdite vlastite ključne rizike i upravljajte njima!
Sadržaj materijala isključiva je odgovornost društva Poslovni biro PBIRO d.o.o.
Projekt je sufinancirala Europska Unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj. Zajedno do fondova EU!
Više o EU fondovima saznajte na www.strukturnifondovi.hr